شرط حصول لذّت :
راه سعادت .مشکات ولایت.
عقل فطرت . تجلی اعظم
درباره وبلاگ


به وبلاگ مــــــــــــــــــــــــــــشکات ولایت خوش آمدید.کلمه به کلمه. در هزار یک کلمه همراه بامشکات ولایت.عقل فطرت . راه سعادت.دین زندگی.درمحضر علامه ذالفنون حسن حسن زاده آملی.وحضرت استاد صمدی.سیر سلوک. عرفانی فلسفی.Kalame be kalame dar hezaro yek kalame ba meshkateh velayat Aghlo fetrat. Babe velayat. noor hekmat. seiro soolook dar mahzar allame Hassan zade amoli
نويسندگان
دو شنبه 12 ارديبهشت 1390برچسب:, :: 1:45 :: نويسنده : مشکات ولایت

بسم الله الرحمن الرحیم

شرط حصول لذّت
دراوّل فصل سوم درتعریف لذّت"هی"ذکرشده بودکه دراینجاهم به قیاس با آن "هی"اضافه کرده اندکه درست نیست.پس شرط حصول لذّت این است که قوۀ مُدرِکه شاغل نباشد،وشرط دوم نیز این است که عیب ومانعی برای قوۀ مدرکه نباشد،مثل آنکس که دستگاه گوارشش ضعیف وعلیل است وازغذای لذیذلذت نمی برد.قوای انسان این طوراست،چه حسّی وظاهری وباطنی ودرونی.درامورمحسوسه مثلاًوقتیوقتی یک بچه یک تیرشکسته یافته چقدرذوق می کنددرحالی که شما اینهاراتکذیب می کنید.بچه ای که خاکبازی می کندچقدرلذّت می بردوشما حدیث هم برایش می خوانیدکه "اَلتُّرابُ رَبیع الصِّبیان"خاک بهارکودکان است. جنابعالی دیروز درهمان روزکودکی برای همین تیرشکسته بابچه های دیگردرگیرمی شدی وفریادت بلندبودکه این مال من است،ولی امروز این رانکوهش می کنی که دارندچه کارمی کنند؟الان مادرحدی هستیم که بالاترها می گوینداین اقتضایشان است.بالاتربیاییدوبالاتروبه این مفاهیم لفظی اکتفاننمایید،نایستسدودرجانزنید.آنهائی که به مشاهده وعیان می رسند وبه ذوق وشهوددست می یابندچه حالی دارندوچگونه اند؟

حضرت علامه حسن زاده آملی نمط هشتم



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





پيوندها
  • کیت اگزوز
  • زنون قوی
  • چراغ لیزری دوچرخه

  • تبادل لینک هوشمند
    برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان راه سعادت و آدرس meshkat-velayat.LoxBlog.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.







خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 10
بازدید دیروز : 2
بازدید هفته : 193
بازدید ماه : 193
بازدید کل : 63415
تعداد مطالب : 36
تعداد نظرات : 1
تعداد آنلاین : 1